اثربخشی آموزش روش حل مسئله بر روابط خانوادگی و شغلی کارمندان

اثربخشی آموزش روش حل مسئله بر روابط خانوادگی و شغلی کارمندان

فصلنامه روان‌شناسی تحلیلی- شناختی، سال 5، شماره 20 و 21، پاییز و زمستان 1393، ص 69-59.

دکتر محسن شکوهی یکتا

دکتر اکرم پرند

دکتر سعید اکبری زردخانه

چکیده:

هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش روش حل مسئله در روابط خانوادگی و شغلی صورت گرفته است. روش: روش پژوهش، شبه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون ـ پس‌آزمون است. داده‌های پژوهش حاضر با استفاده از پرسش‌نامه‌های محقق‌ساخته روش‌های تربیتی و روابط شغلی، قبل و پس از اجرای کارگاه آموزشی گردآوری گردیده و در آن در نه جلسة دو ساعته برگزار شده است. در این کارگاه 99 نفر از کارمندان شرکت ایران­ خودرو شرکت داشتند (51 مرد و 48 زن). یافته ها:  پس از گردآوری داده­ ها، میانگین نمرات در پیش‌آزمون و پس‌آزمون در هر یک از روش­های تربیتی و همچنین در پرسش‌نامه روابط شغلی با استفاده از آزمون t وابسته مقایسه شد. مهارت حل مسئله در میان شرکت­ کنندگان افزایش یافته، روش تربیتی آنها در خانواده و روابط شغلی آنان نیز بهبود یافته است.

واژگان کلیدی: مهارت حل مسئله، آموزش کارمندان، رابطه والد – فرزند، روابط شغلی.

نظرات بسته شده است.