تأثیر طبقه اجتماعی ـ اقتصادی بر فرایند تحول و جامعه پذیری کودک
کودکان خانواده های طبقه پایین گاه در مدرسه بهعنوان یادگیرندگان ضعیف، پرخاشگر و مدرسهگریز شناخته
می شوند. این کودکان معمولاً در مقایسه با کودکان طبقات متوسط و بالا از هوش و پیشرفت تحصیلی پایینتری برخوردارند. این تفاوت ها در دوران کودکی و نوجوانی بارزتر از نوزادی و خردسالی است. تئوری های مختلفی به تبیین تفاوت های هوشی کودکان طبقات مختلف پرداخته اند.
از یک دیدگاه هوش ارثی است، والدین باهوشتر کودکان باهوش تری دارند و هوش یک تسهیلکننده برای بهبود وضعیت اجتماعـی ـ اقتصادی فرد است.
دیدگاه دیگری عنوان میکند که محدودیت منابع طبقات پایین تر موجب می شود کودک، تحول شناختی ضعیف تری داشته باشد. تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری، تغذیه کودک در نوزادی و خردسالی و عدم دسترسی به منابع متنوع بازی موجب تأخیر در رشد شناختی کودک خواهد شد.
روانشناسی خانواده
نظرات بسته شده است.