تأثیر طبقه اجتماعی‌ ـ ‌اقتصادی بر فرایند تحول و جامعه پذیری کودک

کودکان خانواده­ های طبقه پایین گاه در مدرسه به‌عنوان یادگیرندگان ضعیف، پرخاشگر و مدرسه‌گریز شناخته
می شوند. این کودکان معمولاً در مقایسه با کودکان طبقات متوسط و بالا از هوش و پیشرفت تحصیلی پایین‌تری برخوردارند. این تفاوت ­ها در دوران کودکی و نوجوانی بارزتر از نوزادی و خردسالی است. تئوری­ های مختلفی به تبیین تفاوت­ های هوشی کودکان طبقات مختلف پرداخته­ اند.

از یک دیدگاه هوش ارثی است، والدین باهوش‌تر کودکان باهوش ­تری دارند و هوش یک تسهیل‌کننده برای بهبود وضعیت اجتماعـی ـ اقتصادی فرد است.

دیدگاه دیگری عنوان می‌کند که محدودیت منابع طبقات پایین­ تر موجب می­ شود کودک، تحول شناختی ضعیف­ تری داشته باشد. تغذیه نامناسب مادر در دوران بارداری، تغذیه کودک در نوزادی و خردسالی و عدم دسترسی به منابع متنوع بازی موجب تأخیر در رشد شناختی کودک خواهد شد.
روان‌شناسی خانواده

نظرات بسته شده است.