بررسی پیامدهای خشم بر روابط جنسی زوجین

مؤلفان:

  • دكتر محسن شكوهی یكتا
  • نیره زمانی

 محل ارائه:

  • چهارمین کنگره خانواده و سلامت جنسی

چکیده:

در سال­های اخیر پژوهش­های بسیاری در زمینه سازگاری زناشویی صورت گرفته و به ابعاد مختلف و عوامل تأثیرگذار  بر آن از جمله روابط جنسی توجه زیادی شده است.

با این حال، نقش و تأثیر خشم در روابط جنسی و رضایت­مندی زناشویی کمتر از سایر جنبه­­‌ها مورد توجه قرار گرفته است. تجربه خشم، مجموعه­ای از عناصر شناختی، فیزیولوژیکی، رفتاری و اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار می­دهد و مشکلات متعدد بین فردی و درون فردی می­تواند با خشم مرتبط باشد.

خشم از جمله هیجان­­هایی است که می­ تواند به عنوان یک عامل موثر، برانگیختگی جنسی، تمایل جنسی، ارگاسم، انزال دیررس یا زودرس و در نهایت سطح رضایت­ مندی جنسی را در روابط زناشویی تحت تأثیر قرار دهد.

ابراز خشم و مشکل در روابط جنسی از مهمترین مسائلی است که در تنش خانواده نقشی اساسی ایفا می­کند. هدف از این مطالعه بررسی تأثیرات خشم بر روابط جنسی در ارتباطات زناشویی است. روش این پژوهش توصیفی- مروری می­باشد.

اظهار خشم با رضایت­­مندی جنسی و سازگاری زناشویی ارتباط نزدیکی دارد. پژوهش­ها بیانگر این است که بین کیفیت ارتباط با تمایلات جنسی، رضایت­مندی جنسی و سلامت زناشویی ارتباط وجود دارد. فقدان مهارت­­های لازم، رابطه صمیمانه را به رابطه بدون صمیمیت تبدیل می­کند و هنگامی که ارتباط صمیمانه متوقف شود، انرژی به خشم و آزردگی تبدیل می­گردد و منازعات فراوان کلامی و فیزیکی، انتقادهای مکرر، عدم علاقه جنسی و یا مشکلات دیگر را موجب می­­شود.

هم­چنین از سوی دیگر رضایت­مندی جنسی بر رضایت­مندی زناشویی و بهداشت روان زوجین تأثیرگذار است. اختلال در ارضاء میل جنسی می­­‌تواند بر روند زندگی زناشویی تأثیرگذار باشد و موجب بروز مشکلات در زندگی مشترک گردد.

در این مطالعه ارتباط ابعاد مختلف خشم با پاسخ­های جنسی و رضایت­مندی جنسی، تفاوت­های جنسیتی، رضایت­مندی زناشویی، لزوم آموزش مدیریت خشم و بهداشت جنسی نقد و بررسی شده است.

در خاتمه، کاربرد یافته­های تحقیق و هم­چنین پیشنهادهایی برای پژوهش­ های آینده ارائه می­شود.