اثربخشی بسته آموزش مدیریت خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک‌های تربیتی مربیان پیش‌دبستانی

مؤلفان:

  • دکتر محسن شکوهی یکتا
  • سعید اکبری زردخانه
  • خدیجه شاه‌محمدی

محل ارائه:

  • فصلنامه روانشناسی مدرسه- شماره 4 (پیاپی 8) دوره دوم زمستان 1392

چکیده:

هدف تحقیق حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل خشم و حل مسئله بر سلامت روان و سبک های تربیتی مربیان پیش-دبستانی بود. نمونه گیری به صورت غیرتصادفی و گروه نمونه شامل 32 نفر از مربیان زن مراکز پیش دبستانی شهر تهران بودند.

میانگین سنی این گروه 77/29 سال و میانگین سابقه تدریس آنها در مراکز پیش دبستانی 68/5 سال بود. مطالعه حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون تک گروهی است.

پس از اعلام آمادگی مربیان برای شركت در مطالعه، کارگاه های آموزشی هفته ای یك بار در 21 جلسه 2 ساعته برگزار شدند. بسته مداخلاتی مورد استفاده در این پژوهش دربرگیرنده دو بخش آموزش حل مسئله و آموزش مدیریت خشم بود.

ابزارهای مورد سنجش عبارت بودند از پرسشنامه سلامت روانی- 28 (ویت و ویر، 1983)، سیاهه خشم حالت- صفت (اسپیلبرگر، 1980) و مقیاس روش های تربیتی معلمان (شکوهی یکتا و پرند، 1386). قبل از شروع و بعد از اتمام دوره آموزش، مربیان پرسش نامه های مذکور را تکمیل کردند.

یافته ها نشان داد که شرکت مربیان در کارگاه ها، به افزایش حل مسئله، کاهش پرخاشگری، افسردگی، اضطراب و استرس آنان منجر شده است و هر دو میانگین بهزیستی و درماندگی روان شناختی در مرحله پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار داشتند؛ ولی خرده مقیاس های خلق و خوی خشمگینانه، کنترل خشم درونی و بیرونی بین دو مرحله تفاوت معنادار نشان ندادند.

یافته ها مبین آن است که این مداخلات ثمربخش بوده، اگر چه تغییر ویژگی های شخصیتی پایدار نیازمند برنامه های طولانی مدت-تری است.