بررسی اثربخشی بسته آموزشی کنترل خشم در ارتباط والد ـ کودک

مؤلفان:

  • دکتر محسن شکوهی یکتا
  • نیره زمانی
  • دکتر جواد پورکریمی

محل ارائه:

  • فصلنامه پژوهش های روانشناختی- شماره 2 دوره 16 زمستان 1392) (جهارمین همایش علوم روانشناختی) (هفتمین کنفرانس International congress cognitive Psychotrapy (CBT)

چکیده:

در مطالعه حاضر اثربخشی برنامه مداخله ای آموزش مدیریت خشم بر والدین مورد بررسی قرار گرفت. 141 نفر شامل 78 پدر و 63 مادر از والدین دانش آموزان مشغول به تحصیل در مدارس تهران به طور داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبت نام کردند.

برای ثبت نام شدگان، تعداد هفت کارگاه (4 گروه آقایان 3 گروه خانم ها) با برنامه و شرایط یکسان تشکیل گردید. پدران و مادران در کارگاه های مجزا به مدت 7 هفته، هفته ای یک بار در جلسه های دو ساعته مدیریت خشم را آموزش دیدند.

والدین به سیاهه حالت- صفت خشم اسپیلبرگر قبل و پس از آموزش پاسخ دادند. بر اساس نتایج حاصل از آزمون t وابسته، خلق و خوی خشمگینانه و بیان خشم درونی والدین به طور معناداری کاهش یافت.

همچنین، افزایش معناداری در نمرات کنترل خشم درونی و بیرونی مشاهده شد. علاوه بر این، یافته های آزمون t مستقل نشان می دهد در خرده مقیاس های صفت خشم (خلق و خوی خشمگینانه و واکنش خشمگینانه) و کنترل بیرونی و درونی خشم بین تفاضل نمرات میانگین های پیش‌آزمون و پس آزمون مادران و پدران به لحاظ آماری تفاوت وجود دارد.