کاربرد برنامه‌های نوین فرزندپروری بر فرایند ارتباط در خانواده

مؤلفان:

  • دکتر محسن شکوهی یکتا
  • سعيد اکبري زردخانه
  • مریم محمودی

 محل ارائه:

  • پنجمین همایش روانپزشکی کودک و نوجوان

چکیده:

مهارت حل مسئله یكی از مؤلفه‌های اساسی در حل مسائل زندگی است. هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی كارگاه‌هایی با عنوان تربیت کودک اندیشمند بوده است كه در آن مهارت‌های حل‌مسئله به مادران آموزش داده می شود.

گروه نمونه مطالعه حاضر شامل 38 نفر از مادران کودکانی است كه در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بوده‌اند. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بدون گروه کنترل است.

داده‌های این پژوهش با استفاده از اجرای پرسش‌نامة مشکل رفتاری کودکان و حل مشکل خانواده گردآوری شده‌است. یافته‌ها بیانگر تأثیر این كارگاه‌ها بر کاهش معنادار مشکلات رفتاری کودکان است.

اما در مقیاس حل مشکل خانواده هیچ اثر معناداری مشاهده نشد. به نظر می رسد که یافته پژوهش حاضر را می توان به عنوان مداخله موثری در کاهش مشکلات رفتاری کودکان به کار برد.

در خاتمه، بحث و نتیجه‌گیری، محدودیت‌ها و همچنین پیشنهادهایی برای پژوهش‌های آینده ارائه شده است.