اثربخشی آموزش حل مسئله، مدیریت خشم بر سبكهای تربیتی، پرخاشگری و شادكامی مربیان پیشدبستانی
مؤلفان:
- دکتر محسن شکوهی یکتا
- سعيد اکبري زردخانه
- فهیمه قهوهچی
محل ارائه:
- فصلنامه علمی- پژوهشی مطالعات روانشناسی بالینی دانشگاه علامه طباطبایی- سال اول، شماره 5 زمستان 1390
چکیده:
هدف: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله و مدیریت خشم بر سبك های تربیتی، پرخاشگری و شادكامی مربیان پیش دبستانی انجام گرفته است.
روش: این پژوهش از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون تک گروهی است. برای این منظور ۴۸ نفر از مربیان زن پیش دبستانی شهر تهران به صورت در دسترس انتخاب شدند و مقیاس روش های تربیتی معلمان، سیاهه احساس خصومت ردفورد – ویلیامز و سیاهه شادكامی آكسفورد را تكمیل كردند. سپس در معرض مداخله آموزش روش حل مسئله و مدیریت خشم قرار گرفتند.
یافته ها: نشان می دهند که شرکت در کارگاه ها، به افزایش میانگین خردهمقیاس حل مسئله و کاهش میانگین دیگر خردهمقیاس های سبک های تربیتی گروه نمونه شده است. همچنین نتایج آزمون اثر بین آزمودنی ها نشان داد پیشآزمون و پسآزمون در کلیه خردهمقیاس های روش های تربیتی تفاوت معناداری دارند.
مقایسه اثربخشی آموزش ارائه شده در خردهمقیاسهای روشهای تربیتی نشان می دهد بالاترین اندازه اثر آن بر خردهمقیاس حل مسئله بوده است. همچنین در مرحله پسآزمون میانگین خصومت و شادکامی به طور معناداری کاهش و افزایش یافته است.
نتیجه گیری: بنابراین، ميتوان نتیجه گرفت برای افزایش شادکامی، کاهش خصومت و همچنین بهبود روشهای تربیتی می توان از مداخلات مورد استفاده در پژوهش حاضر سود برد.