تأثیر آموزش حل مسئله به مادران بر فرآیندهای خانوادگی و شیوه-های فرزند پروری آنها

مؤلفان:

  • محسن شکوهی یکتا
  • سعید اکبری زردخانه
  • اکرم پرند
  • پریسا مشروطی
  • مریم محمودی

محل ارائه:

  • دومین همایش استراتژی‌ها و تکنیک‌های کشف و حل مسئله

چکیده:

هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی تأثیر آموزش حل مسئله به مادران بر شیوه های فرزندپروری و فرآیندهای خانوادگی ایشان است. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون تک‌گروهی بوده است.

جامعه پژوهش در برگیرنده والدین دانش آموزان پیش دبستانی و دبستانی و روش نمونه گیری نیز در دسترس بود. گروه نمونه شامل 55 نفر از والدین دانش آموزان پیش‌دبستانی و دبستانی از مدارس غیر انتفاعی شهر تهران بوده است.

در این پژوهش از دو پرسش نامه شیوه فرزند پروری بامریند و مقیاس فرآیندهای خانوادگی استفاده شد. یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد شرکت در کارگاه آموزش حل مسئله اثر مثبتی را بر عملکرد شرکت کنندگان در سبک های فرزندپروری و فرایندهای خانوادگی آنان داشته است.

به طوری که این برنامه منجر به بهبود مهارت ارتباطی، انسجام و احترام متقابل و مهارت مقابله والدین شده و سبب کاهش استفاده والدین از شیوه های فرزندپروری سهل گیرانه و مستبدانه شده است.

نتیجه گیری: بر این اساس، می توان از آموزش مهارت‌های حل مساله به منظور بهبود سبک های فرزندپروری و کیفیت ارتباطات بین فردی درون خانواده و فرایندهای خانوادگی استفاده نمود.

آموزش مهارت حل مسئله به مادران می تواند گام مؤثری در جهت سلامت روانی و رفتاری خانواده و به ویژه فرزندان باشد؛ چرا که توانمندی مادر موجب خواهد شد که نه تنها خود بتواند از پس مشکلات برآید؛ بلکه با آموزش به فرزندان نیز نقش مؤثری در حل مشکلات فردی آنها داشته باشد.