درباره ما
آشنایی با مؤسسه فرهنگی تربیت نوین
مؤسسه فرهنگی تربیت نوین با عنوانِ پژوهشکده استاد روزبه در سال ۱۳۷۳ به سرپرستی علمی دکتر محسن شکوهی یکتا تأسیس گردید. هدف از تأسیس مؤسسه، پر کردن خلأ تحقیقات علمی کشور در زمینه مسائل روانی، تربیتی و اخلاق و ارائه الگوهای آموزشی مبتنی بر نتایج پژوهشهای انجام شده در این حوزهها است. برای دستیابی به این مهم، در حال حاضر مجموعهای از اساتید و متخصصان برجسته دانشگاههای داخل و خارج از کشور، پژوهشگران، مشاوران و معلمان کارآزمودهی مدارس، با بهرهگیری از دانش روز جهانی در زمینههای روانشناسی و تعلیم و تربیت بر مبنای آموزههای دینی و خصوصیات فرهنگی، اجتماعی و اقلیمی مردم میهن عزیزمان و دیگر کشورهای اسلامی با مؤسسه فرهنگی تربیت نوین همکاری میکنند.
این مؤسسه شش گروه هدف را مدنظر دارد: گروه اول: کودکان و نوجوانان؛ گروه دوم: والدین؛ گروه سوم: معلمان، مشاوران و مدیران؛ گروه چهارم: اساتید، متخصصان و دانشجویان؛ گروه پنجم: کارکنان سازمانها، ادارات و واحدهای صنعتی؛ و گروه ششم: کارکنان واحدهای تجاری و بازرگانی. هماکنون پروژههای متعددی برای هر یک از گروههای هدف طراحی و اجرا شده است. تعدادی از این پروژهها در قالب کارگاهها و دورههای آموزشی گوناگون برای دانشآموزان، والدین، معلمان، مشاوران، مدیران، کارمندان و کارگران قابل ارائه است. برنامهریزی و اجرایی نمودن هر یک از این کارگاههای آموزشی بوسیله تیمی از متخصصان باتجربه در طول چند سال صورت گرفته است و پس از اجراهای آزمایشی متعدّد، آماده اجرا در سطح گستردهتر شدهاند. در ضمن، آثار و نتایج مثبت کارگاههای آموزشی، از طریق انجام پژوهشهای علمی متعدد، مورد بررسی و تأیید قرار گرفتهاند.
دکتر محسن شکوهی یکتا، عهدهدار سرپرستی علمی پروژهها از طرّاحی اوّلیّه تا اجرای گسترده کارگاهها و دورههای آموزشی در مؤسسه میباشند. ایشان از اساتید و متخصصان باسابقه روانشناسی هستند که سه دهه تجربه کار با کودکان و نوجوانان و خانوادهها در کشورهای ایران، انگلستان و آمریکا دارند. در کارنامه فعّالیّتهای علمی، تحقیقاتی و فرهنگی ایشان، تألیف بیش از ۳۵۰ مقاله و کتاب به زبانهای انگلیسی و فارسی و تدریس حدود سه دهه در دانشگاههای برجسته آمریکا نظیر دانشگاه آیوا و همچنین در ایران، دانشگاه تهران به چشم میخورد.
مجریان کارگاههای آموزشی، عدهای از متخصصان، معلمان و مشاوران باتجربه هستند که سالها زیر نظر دکتر شکوهی یکتا آموزش دیده و از طریق یک سیستم مدیریتی و نظارتی پیشرفته، آمادگی کامل جهت اجرای گسترده کارگاههای مختلف آموزشی را دارند.
عناوین برخی از کارگاههای آموزشی که در مؤسسه فرهنگی تربیت نوین طراحی و تدوین شده و تاکنون برای چند دههزار نفر از شرکتکنندگان در ردههای سنی مختلف اجرا شده است، به قرار زیر است:
تربیت کودک اندیشمند
تربیت نوجوان اندیشمند
مدیریت خشم
تحول کودک
آموزش مهارتهای هیجانی و اجتماعی
روش حل مسأله برای کودکان
مدیریت استرس
آرامش روحی
ارتباط مؤثر
هوش هیجانی
بخشایش درمانی
والد اندیشمند- فرزند اندیشمند
آموزش مدیران، مشاوران، معلمان و مربیان مدارس ابتدایی از کشورهای عراق، لبنان، افغانستان و پاکستان از جمله دیگر فعالیتهای بخش آموزش مؤسسه فرهنگی تربیت نوین بوده است. در این آموزشها هدف اصلی، آشنایی دستاندرکاران امور تعلیم و تربیت در مدارس اسلامی خارج از کشور با مبانی و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی و همچنین یافتههای نوین علوم تربیتی و روانشناسی در جهان معاصر است.
تألیف و تدوین کتابهای تخصصی برای اساتید و دانشجویان رشتههای روانشناسی و تعلیم و تربیت در دانشگاهها، معلمان و مشاوران و همچنین کتابهای کاربردی برای والدین، نوجوانان و مخاطبان عام از جمله فعالیتهای دیگر مؤسسه فرهنگی تربیت نوین بوده است. تاکنون بیش از ۳۰ جلد کتاب بوسیله مؤسسه منتشر شده است که برخی از آنها توسط انتشارات مؤسسه فرهنگی تربیت نوین به چاپ رسیده است. لازم به ذکر است که انتشارات مؤسسه فرهنگی تربیت نوین در سال ۱۳۹۳ تأسیس گردید و به مجموعه ملحق شد. لیست برخی از کتابهای منتشر شده به قرار زیر است:
مبانی نظری و روش شناسی مقیاس های دینداری
تشخیص و درمان اختلالات روانشناختی کودک و نوجوان
اختلالات رفتاری کودکان و نوجوانان
مبانی نظری ارزیابی و کاربرد آزمونهای روانی و تربیتی
ناتوانیهای یادگیری
روان شناسی و آموزش تیزهوشان
روان شناسی و آموزش کودکان استثنائی
اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
روش های کاربردی تربیت کودک اندیشمند
راهبردهای مدیریت استرس
صد پرسش و پاسخ درباره اختلال وسواس فکری ـ عملی کودکان و نوجوانان
روانشناسی خانواده
راهنمای کاربردی مدیریت استرس در نوجوانان برای والدین، معلمان، و درمانگران
بهبود حافظه فعال
روانشناسی استرس
آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان (مهد کودک و پیشدبستانی)
آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان (پایه های اول تا سوم دبستان)
آموزش مهارت های حل مسئله به کودکان (پایه های چهارم تا ششم دبستان)
راهنمای مدیران بانکی در مدیریت استرس
هوش هیجانی
تحول کودک
تحول نوجوان(۱)
تحول نوجوان(۲)
والد اندیشمند، فرزند اندیشمند
مدیریت خشم
آرامش روحی
تربیت کودک اندیشمند
تربیت نوجوان اندیشمند
مهارت های ارتباط مؤثر
مدیریت استرس
اثربخشی برنامۀ آموزشی پویش: بررسی کودکان با مشکلات یادگیری
تحول، نوجوان، راهبردها
مجموعه مقالات اثربخشی برنامه آموزشی مدیریت خشم
مجموعه مقالات اثربخشی برنامه آموزشی مدیریت خشم و حل مسئله
مجموعه مقالات اثربخشی برنامه آموزشی کودک اندیشمند
مجموعه مقالات اثربخشی بسته آموزشی رانندگان
با توسعه روزافزون کارکردهای فضای مجازی و ارتقاء سطح سواد رسانهای جامعه و محدود بودن فرصتهای آموزشی حضوری، یکی از سیاستهای مؤسسه، استفاده از آموزشهای غیرحضوری بوده است. لذا دو وبسایت تربیت نوین و استاد روزبه عهدهدار ارائهی بخشهای مختلف مجموعهای از کارگاههای آموزشی، همایشها، کلیپهای اخلاقی، مقالات، کتابها و پیامهای تربیتی، روانشناختی و بهداشت روانی بودهاند.
همچنین کانال تلگرام مؤسسه که از آبان ۱۳۹۴ راهاندازی شد، فعالیتهای مؤسسه را در فضای مجازی تکمیل نمود.
مرکز مشاوره استاد روزبه، به عنوان بخش دیگری از مؤسسه فرهنگی تربیت نوین، از سال ۱۳۹۰ جهت ارائه خدمات مشاوره و روانشناسی به اقشار مختلف جامعه، فعالیت خویش را آغاز نموده است و تاکنون با برگزاری چند دههزار جلسه مشاوره انفرادی و گروهدرمانی در حیطههای مختلف زیر به رفع مشکلات مراجعین پرداخته است.
مسائل کودکان، نوجوانان و جوانان
هدایت تحصیلی و مشکلات یادگیری
مشکلات رفتاری و هیجانی
خانواده و ازدواج
اختلالات روانی
آموزش بهداشت روانی
آموزش مهارتهای زندگی و شغلی
گفتار درمانی
کار درمانی
بازی درمانی
تمرین رایانهای شناختی
طب تربیتی
در این بخش از مؤسسه، انواع تستهای روانشناختی نیز اجرا میگردد، از جمله آزمونهای:
هوش، خلاقیت، رضایت زناشویی، رضایت شغلی، شخصیت، بـلوغ عاطفـی و اجتماعی، سازگاری، عادتهای مطالعه، عزت نفس
اضطراب، افسردگی، استرس، خشم، ناکامی، پرخاشگری، اضطراب امتحان، فرسودگی شغلی، بیش فعالی، اوتیسم و…