اختلال در زبان شفاهی
اغلب كودكاني كه در شناسايي و تفكيك صداها مشكل دارند، به احتمال زياد در مدرسه با مشكلاتي در خواندن و هجي كردن مواجه ميشوند. آنها نه تنها در درك دستورالعملهاي شفاهي يا سخنرانيها با مشكل مواجهاند بلكه زبان نوشتاري را نيز بهخوبي درك نميكنند. برخي از دانشآموزان، جملات ساده را درك ميكنند و بهكار ميبرند ولي نميتوانند جملات پيچيده را بهطور صحيح تفسير كنند. براي مثال ممكن است جملة «سگ، گربه را دنبال كرد» را به درستي بيان و تفسير كنند ولي نتوانند جملة «گربه از سوي سگ تحت تعقيب قرار گرفت» را درك نمايند. آنها به احتمال زياد دستور زبان را بهخوبي درك نكردهاند و در جايي كه قانون سادة جمله يعني فاعل ـ مفعول ـ فعل بهم بخورد از درك آن عاجز ميشوند. مهارتهاي كاربردي زبان فرد را در كاربرد مؤثر زبان در موقعيتهاي مختلف و براي دستيابي به اهداف گوناگون ياري ميدهند.
نظرات بسته شده است.