اهداف ارزيابي هوش

آزمون‌هاي هوش يكي از ابزارهاي پيش‌بيني عملكرد تحصيلي (به‌ويژه نمرة فرد در آزمون‌هاي پيشرفت تحصيلي) به‌شمار مي‌آيند، ولي دقت آنها در اندازه‌گيري توانايي‌هاي بالقوة يادگيري اندك است. همان‌گونه كه رشلي (1979) اشاره كرده است آزمون‌هاي هوش تنها بخشي از مهارت‌هاي مرتبط با توانايي‌هاي انسان را اندازه‌گيري مي‌كنند. نتايج حاصل از اجراي اين آزمون‌ها بهترين پيش‌بيني‌كنندة عملكرد تحصيلي است. اگرچه ارائة اين گونه اطلاعات مفيد به‌نظر مي‌رسد، ولي در به‌كارگيري اطلاعات حاصل از آزمون‌هاي هوش بايد احتياط كرد و توجه داشت كه اين آزمون‌ها ظرفيت‌هاي فطري و ژنتيكی را اندازه‌ نمي‌گيرند. نمرات آزمودني‌ها در اين نوع آزمون‌ها ثابت نيست، به‌طوري كه در تعيين ضريب هوشي برخي از افراد افزايش يا كاهش چشمگيري مشاهده مي‌شود.

منبع …

 

نظرات بسته شده است.