شناخت احساسات
در یک بعدازظهر بهاری، پیمان با مشکلی مواجه شد که برای حل آن، راهی متعارف اما بیملاحظه در پیش گرفت. او میخواست دوچرخهسواری کند. اما خواهرش پری مشغول بازی با آن بود. پیمان بدون اینکه چیزی بگوید پری را از روی دوچرخه هل داد، بعد روی دوچرخه پرید و با پازدن از آنجا دور شد. این صحنه در محوطههای بازی، زیاد به چشم میخورد و بسیاری معتقدند که علت آن عدم توانایی کودکان خردسال در توجه به تأثیر رفتارشان بر احساسات دیگران است. اما این نظر مورد تأیید نیست، زیرا حتی کودکان پیشدبستانی میتوانند بیاموزند که چگونه خود را با احساسات هماهنگ کرده و از این اطلاعات برای حل مشکلات اجتماعی خویش استفاده کنند.
هنگامیکه کودکان نیاموزند که به احساسات دیگران توجه کنند، این نقص در حل مشکلات را با خود به دوران بزرگسالی منتقل خواهند کرد. برای مثال، نادر ۳۰ ساله را در نظر بگیرید که در محل کارش در یک بنگاه بزرگ معاملات بهعنوان یک فرد خودخواه و بیملاحظه شناخته شده است. او مشتریانی را میپذیرد که میداند باید به سایر کارگزاران ارجاع دهد یا در ساعات نامناسبی و بدون در نظر گرفتن برنامۀ کاری همکاران و مشتریانش، ملاقاتهایی ترتیب میدهد. افرادی که با نادر کار میکنند عصبانی و سرخورده میشوند، زیرا او نمیتواند با تفکر درباره اینکه چگونه اعمالش بر احساس دیگران اثر میگذارد، رفتارش را اصلاح کند.
نظرات بسته شده است.