آموزش راهبردهای شناختی به مادران و تأثیر آن بر روابط خانوادگی
مؤلفان:
- دكتر محسن شكوهی یكتا
- دکتر اكرم پرند
محل ارائه:
- همایش بینالمللی آموزش و یادگیری غیررسمی (مشهد)
چکیده:
مهارت حلمسئله یكی از مهارتهای شناختی است كه انسان را در حل مسائل درونی و بیرونی خود یاری میدهد.
آموزش مهارت حلمسئله میتواند از بروز مسائل و مشكلات نوجوانان و بحرانی شدن تعارضهای خانوادگی پیشگیری كند. حلمسئله یكی از مهارتهای مهم زندگی است كه بسیاری از والدین و فرزندان با آن آشنا نیستند. بر این اساس برخی از متخصصان به طراحی و اجرای كارگاههای آموزش حلمسئله برای والدین، كودكان و نوجوانان پرداختهاند.
هدف از پژوهش حاضر ارزشیابی كارگاههایی با عنوان تربیت نوجوان اندیشمند بوده است كه در آن مهارتهای حلمسئله به گروهی از مادران كه فرزندان آنان در آستانة دوران نوجوانی قرار دارند، آموزش داده شده است.
گروه نمونة مطالعة حاضر شامل 96 نفر از مادران نوجوانانی است كه در برخی مدارس غیرانتفاعی شهر تهران مشغول به تحصیل بودهاند. این مادران در پنج كارگاه آموزشی که هر كارگاه شامل 10 جلسة آموزشی دو ساعته است زیر نظر مجریان مجرب آموزش دیدهاند. پژوهش حاضر از نوع شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون بدون گروه گواه است.
دادههای این پژوهش با استفاده از اجرای پرسشنامة ارزیابی خانواده گردآوری شدهاست. با استفاده از این ابزار كاركرد خانواده در سه عامل ارتباط، پاسخدهی عاطفی و مشاركت عاطفی در قبل و بعد از اجرای كارگاه مقایسه شده است. یافتهها بیانگر تأثیر این كارگاهها بر بهبود عملكرد آزمودنیها در عامل مشاركت عاطفی است.
در خاتمه، بحث و نتیجهگیری، كاربرد یافتههای تحقیق، محدودیتها و همچنین پیشنهادهایی برای پژوهشهای آینده ارائه شده است.