اثربخشی آموزش شیوه‌های نوین فرزندپروری به والدین

مؤلفان:

  • دكتر محسن شكوهی یكتا
  • دکتر اكرم پرند

 محل ارائه:

سومین کنگره ملی و اولین کنگره بین المللی آسیب‌شناسی خانواده، مجله پژوهش‌های تربیتی

چکیده:

سبک تربیتی والدین در تحول کودکان و شخصیت آنان نقش به سزایی دارد. در كشور ما به­رغم اهمیت نقش خانواده در تربیت فرزندان، برای آموزش خانواده برنامة رسمی و فراگیری وجود ندارد.

بر این اساس پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی كارگاه‌های آموزشی شیوه‌های نوین فرزندپروری صورت گرفته است. در این كارگاه‌ها والدین با روش حل مسئله آشنا می‌شوند و گام به گام آن را به كار می‌برند.

از مزایای این روش این است كه كودكان و والدین آنها در روند تربیت فعالند زیرا کودکان در كنار پدر یا مادر خود به انجام تكالیف مبادرت می‌ورزند و به تفكر وادار می‌شوند. هر جلسة كارگاه شامل طرح درس‌هایی است كه والدین را در موقعیت‌های مشكل‌سازی قرار می‌دهد كه در آن باید به حل مسئله بپردازند.

در این پژوهش 45 والد (33 مادر و 12 پدر) در كارگاه آموزش دیده‌اند. هر كارگاه شامل 10 جلسة یك ساعت و چهل و پنج دقیقه‌ای بوده كه در آن طرح درس‌ها توسط مجریان مجرب به والدین آموزش داده شده است. پژوهش حاضر در زمرة پژوهش‌های شبه تجربی با طرح پیش­آزمون – پس­آزمون بدون گروه گواه است.

كارایی این كارگاه‌ها از طریق مقایسة پرسش‌نامه فرزندپروری رابینسون و پرسش‌نامه محقق ساختة مشكلات رفتاری كودكان كه قبل و پس از اجرای كارگاه اجرا شده، ارزشیابی شده است.

یافته‌های پژوهش حاضر بیانگر این است كه این كارگاه‌ها به بهبود مهارت‌های فرزندپروری منجر شده­ و مشکلات رفتاری کودکان را کاهش داده است.

در پایان کاربرد یافته‌های تحقیق و پیشنهادهایی برای پژوهش­های آینده ارائه شده­اند.