مدیریت خشم در خانواده بر اساس آموزه­‌های اسلامی و روان­‌شناسی نوین

مؤلفان:

  • حجت‌الاسلام دکتر علی‌نقی فقیهی
  • دكتر محسن شكوهی یكتا
  • دکتر اكرم پرند
  • نیره زمانی

 محل ارائه:

  • همایش مشاوره خانواده و مسائل جنسی

چکیده:

چگونگی روابط موجود بین اعضای خانواده و عوامل تأثیر‎گذار بر سلامت و بهداشت روانی خانواده در پژوهش‌های مختلف مورد توجه قرار‎گرفته‎است.

یکی از عوامل و متغیر‎های تأثیر‎گذار در روابط میان ‎فردی، تبادل پاسخ‎های هیجانی است. خشم، هیجانی است که که با پیامدهای مخرب همراه است و از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و متخصصان بوده‎است.

در احادیث اسلامی درباره آثار افراط و تفریط در خشم، علائم جسمانی و رفتاری، زیان‎های غضب، تأثیرات سوء خشم در روابط خانوادگی و اجتماعی به تفصیل پرداخته شده ‎است. روایات و آموزه‎های دینی راه‎کارهای عملی را برای کنترل و فرو نشاندن خشم ارائه داده‎اند. همچنین مهارت­های مدیریت خشم، از جمله برنامه­های آموزشی گروهی می‌باشد که در دهه­های اخیر توجه زیادی به آن شده است.

پژوهش‌های بسیاری  به منظور یافتن علل خشم و تأثیرات آن بر روابط بین فردی و شیوه­های کنترل آن، توسط متخصصان و روان­شناسان صورت گرفته است.

به طور کلی می‌توان اذعان داشت که اکثر این تحقیقات بر سودمندی درمان و مؤثر بودن مداخلات در زمینه کنترل خشم اذعان دارند و معتقدند که خشم پدیده­ای قابل کنترل است و با افزایش آگاهی افراد نسبت به آن و آموزش شیوه­ها و راهبردهای مؤثر می‌توان خشم را کنترل و تعدیل کرد.

شناخت خشم باعث قدرت تحلیل و کنترل می‎شود و هر قدر این شناخت بیشتر باشد توانایی مدیریت و کنترل عواطف و بهبود روابط بین فردی افزایش می‎یابد.