مهارت‌های غیرکلامی هوش هیجانی

  1. ارتباط چشمی: حس بینایی که در اغلب مردم یک حس مسلط است در ارتباط غیرکلامی بسیار مؤثر است. ارتباط چشمی می‌تواند همراه با نرمی، مهربانی و گرما یا سختی، انتقادی وبی‌اعتنا باشد.
  2. بیان چهره: حالت چهره فرد به‌وسیله عضلات صورت می‌تواند علاقمندی، نگرانی، درک یا بی‌علاقگی، خشم، نفرت یا تحقیر را نشان دهد. مطالعات نشان داده‌اند که حالت‌های جهانی برای چهره وجود دارد که بیانگر خشم، ترس، غم، شادی و انزجار است.
  3. تن صدا: بسیاری از هیجانات و احساسات انسان در هر لحظه به‌وسیله شدت و تن صدا ابراز می‌شود. تن صدا ممکن است گرم، مشتاق و دلنواز یا خشن، عصبانی و همراه با ترس باشد.
  4. حالت و ژست بدن: ژست بدن هر فرد با سفتی، تکیه دادن به عقب و بی‌حرکتی یا آرامش، تکیه به جلو یا به پهلو و بازوهای باز به نمایش درمی‌آید و اثر نهایی آن احساس امنیت و دعوت دیگران یا تهدید و رد آنهاست.
  5. لمس: این نشانه هنگام دست دادن با دیگران و براساس مقدار فشاری که به دست وارد می‌کنند، درک و دریافت می‌شود. احساس نسبت به لمس می‌تواند در افراد متفاوت باشد؛ برخی فشار زیاد دست و برخی فشار ملایم را ترجیح می‌دهند اما در هر صورت اگر دست به سردی در دست فرد قرار بگیرد، احساس خوبی را به او منتقل نمی‌کند و عدم تمایل و رضایت فرد مقابل را از رابطه نشان می‌دهد.
  6. شدت: شدت بیانگر مقدار انرژی است که در نشانه‌هایی مانند تماس چشمی و یا لحن صدا نشان داده می‌شود. این مسئله در فرهنگ‌ها و افراد مختلف متفاوت است، اما در هر صورت از نشانه‌هایی است که می‌توان از طریق آن و با استفاده از نشانه‌های دیگر شدت هیجان را تعیین کرد.
  7. زمان و سرعت: سرعت به مدت زمان بین دریافت و ارسال ارتباط غیرکلامی  و یا سرعت فرآیند ارتباط مرتبط است. سرعت پاسخ‌گویی به‌طور چشمگیری تحت تأثیر میزان هوش هیجانی قرار دارد و موفقیت فرد را در ایجاد تعادل بین خواسته‌های خود و آنچه در دیگران احساس خوب ایجاد می‌کند، تعیین می‌نماید.
  8. نشانه‌های صوتی: نشانه‌های آوایی مانند «آها»، «آهان»، «همم» بیانگر آگاهی و درک ما از صحبت دیگران است. این آواها بیش از واژه‌ها علاقه، تفاهم، مهربانی و هوش هیجانی فرد را نشان می‌دهند.

نظرات بسته شده است.