اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی مادران
فصلنامه خانواده و پژوهش، دوره 11، شماره 1، پیاپی 22، بهار 1393، ص 86-73.
دکتر محسن شکوهی یکتا
محسن رفیع خواه
نیره زمانی
دکتر جواد پورکریمی
چکیده
موضوع پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختی ـ رفتاری بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی در مادران است. مطالعه به شيوه شبه آزمايشي با طرح پيش آزمون- پس آزمون تک گروهی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران ساکن شهر تهران و نمونه آماری دربرگیرندة 81 مادر بود که از ميان مناطق 1 تا 5 شهر تهران به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبتنام کرده بودند. شرکتکنندگان در چهار کارگاه، 20 نفر در هر کارگاه با برنامه و شرایط یکسان آموزش دیدند. کارگاه های آموزش مدیریت خشم به مدت 7 هفته، هفته ای یک جلسه دو ساعته برگزار شد. آزمودنیها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t وابسته، از مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی تغییرات میانگینهای مؤلفههای زندگی هدفمند و رشد شخصی از نظر آماری معنادار بوده اما مقایسه میانگینهای پيش آزمون- پسآزمون مؤلفههای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و تسلط بر محیط حاکی از آن بود که تغییرات ایجادشده معنادار نيست. در پایان، بحث و نتیجهگیری و تبیین یافتههای پژوهش ارائه شده است.
کلیدواژگان: مدیریت خشم، کنترل خشم، بهزیستی روانشناختی
نظرات بسته شده است.