شاخص های شخصیت سالم(بخش دوم/شاخص های شناختی)
فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران/سال ششم،شماره۱،زمستان ۱۳۸۸
• در بخش اول متذکر شدیم که در قرآن شخصیت سالم به لحاظ شاخصهای شناختی، کرامت تکوینی و تقوایی، توانمندی ارتباط با خدا و توانمندی ارتباط با انسانها بررسی شده است.
• حال به توضیح شاخصهای شناختی میپردازیم.
• شاخص های شناختی:
توانمندیهای علمی آدمی بزرگ ترین توانمندیهائی است که یک مخلوق( مستقیم و با واسطه) میتواند داشته باشد. در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
- خودشناسی « بل الانسان على نفسه بصیره» .
- فضیلت و رذیلت شناسی یا توانمندی درک خوبیها و بدیها(بدیهیات اخلاقی)«و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقواها» ( شمس / ۸ و ۹ )
- داشتن توانمندیها و استعدادهای شناختی «و اللّه اخرجکم من بطون أمّهاتکم لاتعلمون شیئاً و جعل لکم السمع و الأبصار و الافئده لعلّکم تشکرون» ( نحل ، ۷۸ )
- توانائی یادگیرى نا محدود «علم الانسان ما لم یعلم»
- توانمندی بیان «علمه البیان»
- خدا شناسی « فاقم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیها» ( روم، ۳۰)
- توانائی اندیشیدن در جهان هستی «یتفکرون فی خلق السماوات والارض» ( آل عمران، ۱۹۱)
- شناخت واقع بینانه از زندگی دنیا و آخرت«لهم البشری فی الحیوه الدنیا و الآخره»( یونس ، ۶۳ ) « ادامه دارد . . . »
بخشی از مقاله شخصیت از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با دیدگاه انسان گرایی(دکتر علی نقی فقیهی/دکتر محسن شکوهی یکتا/دکتر اکرم پرند)
عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه
نظرات بسته شده است.