شاخص های شخصیت سالم(بخش دوم/شاخص های شناختی)

فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران/سال ششم،شماره۱،زمستان ۱۳۸۸

 • در بخش اول متذکر شدیم که در قرآن شخصیت سالم به لحاظ شاخص‌های شناختی، کرامت تکوینی و تقوایی، توانمندی ارتباط با خدا و توانمندی ارتباط با انسان‌ها بررسی شده است.

 • حال به توضیح شاخص‌های شناختی می‌پردازیم.

• شاخص های شناختی:

 توانمندی‌های علمی آدمی بزرگ ترین توانمندی‌هائی است که یک مخلوق( مستقیم و با واسطه) می‌تواند داشته باشد. در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:

  • خودشناسی « بل الانسان على نفسه بصیره‏» .
  • فضیلت و رذیلت شناسی یا توانمندی درک خوبی‌ها و بدی‌ها(بدیهیات اخلاقی)«و نفس و ما سواها فالهمها فجورها و تقواها» ( شمس / ۸ و ۹ )
  • داشتن توانمندی‌ها و استعدادهای شناختی «و اللّه اخرجکم من بطون أمّهاتکم لاتعلمون شیئاً و جعل لکم السمع و الأبصار و الافئده لعلّکم تشکرون» ( نحل ، ۷۸ )
  • توانائی یادگیرى نا محدود «علم الانسان ما لم یعلم‏»
  • توانمندی بیان «علمه البیان‏»
  • خدا شناسی « فاقم وجهک للدین حنیفا فطره الله التی فطر الناس علیها» ( روم، ۳۰)
  • توانائی اندیشیدن در جهان هستی «یتفکرون فی خلق السماوات والارض‏» ( آل عمران، ۱۹۱)
  • شناخت واقع بینانه از زندگی دنیا و آخرت«لهم البشری فی الحیوه الدنیا و الآخره»( یونس ،  ۶۳ )   « ادامه دارد . . . »

بخشی از مقاله شخصیت از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با دیدگاه انسان گرایی(دکتر علی نقی فقیهی/دکتر محسن شکوهی یکتا/دکتر اکرم پرند)

  عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

      

نظرات بسته شده است.