شاخص های شخصیت سالم(بخش اول)

فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران/سال ششم،شماره۱،زمستان ۱۳۸۸

از دیدگاه اسلام، آدمی دارای نوعی آفرینش ویژه ، فطرت ، کرامت و توانمندی های مخصوص به خود است که او را از دیگر مخلوقات متمایز می سازد.

  این  کرامت ها و توانمندی ها در سرشت و فطرت آدمی تعبیه شده است.؛  تا در راستای هدایت ، تامین سلامت روان و سعادتش بکار گیرد و در همین مسیر طبیعی گسترده ترین کرامت ها و  توانمندی هائی که یک مخلوق( مستقیم و یا با واسطه) می تواند داشته باشد؛ برای خود پدید آورد  و سلامت روانی و معنوی خویش را ارتقاء بخشد و به ابدیت سعادتمند بپیوندد. در حقیقت هدایت تکوینی و تشریعی خداوند دست به دست هم داده اند تا انسان با استفاده بهینه از همه امکانات و هدایت ها، سلامت روانی خود را در ابعاد مختلف ارتقاء بخشد و مراقب باشد از مسیر فطرت و هدایت های الهی منحرف نشود که انحراف باعث می شود کرامت و توانمندی هایش را از دست بدهد ، سلامت روانی اش آسیب ببیند و از ارتقاء به کمال و سعادت شایسته اش باز ماند. از این رو است که در قرآن که کتاب هدایت است؛ فطرت، کرامت و توانمندی هایی که زمینه سلامت روان و سعادت انسان را فراهم می سازد ، ترسیم شده است و آنچه موجب انحراف، آسیب و اختلال در ساختار کرامت و روند هدایت و سلامت آدمی می شود، نیز، تبیین گردیده است. در قرآن شخصیت سالم به لحاظ شاخص های شناختی، کرامت تکوینی و تقوایی، توانمندی ارتباط با خدا و توانمندی ارتباط با انسان ها بررسی شده است.        « ادامه دارد . . . »


بخشی از مقاله شخصیت از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با دیدگاه انسان گرایی(دکتر علی نقی فقیهی/دکتر محسن شکوهی یکتا/دکتر اکرم پرند)

  عضویت در کانال مرکز خدمات مشاوره و روانشناسی استاد روزبه

 

نظرات بسته شده است.