شاخص های شخصیت سالم(بخش پایانی/کرامت تکوینی و تقوائی)
فصلنامه علمی-پژوهشی انجمن معارف اسلامی ایران/سال ششم،شماره۱،زمستان ۱۳۸۸
• در بخش های قبل متذکر شدیم که در قرآن شخصیت سالم به لحاظ شاخصهای شناختی، کرامت تکوینی و تقوایی، توانمندی ارتباط با خدا و توانمندی ارتباط با انسانها بررسی شده است.
• حال به توضیح شاخصهای کرامت تکوینی و تقوائی میپردازیم.
شاخص های کرامت تکوینی و تقوائی:
مهمترین موارد کرامت تکوینی و تقوایی عبارتند از:
- کرامت تکوینی و توانمندی تصرف در زمین (خشگی و دریا)، آسمان ها و بهره برداری ازآنها «هو الذی سخر البحر لتاکلوا منه حلیه تلبسونها…»( نحل، ۱۴ ) و «الم ترو ا ان الله سخر لکم ما فی السماواتوما فی الارض»( لقمان، ۲۰ ) و . «والارض وضعها للانام» ( الرحمن، )
- کرامت تقوائی و فضیلت جوئی« ان اکرمکم عندالله اتقاکم»( حجرات،۱۳) و نیل به قرب و بهشت در مراتب گوناگون آن « السابقون السابقون اولئک المقربون(واقعه، ۱۱-۱۰ ) و اصحاب الیمین و ما اصحاب الیمین »( واقعه، ۲۷) آدمی در راستای گرایش به خوبی ها و ارزشهای انسانی است که کارهای زشت و قبیح را دوست ندارد و در صورت آلوده شدن خود را ملامت می کند. « لا اقسم بالنفس اللوّامه»( قیامه،۲) سوگند به نفس آدمی که وی را بر کجی ها و کجروی ها ملامت می کند.
- کرامت جاودانگی آیات خلود آدمی در بهشت و تنعم جاودانه بهشتیان و آیات خلود جهنمیان همه حاکی از زندگی جاودانه آدمی است.
- اختیار،اراده و انتخابگری « انا هدیناه السبیل اما شاکرا و اما کفورا»( انسان، ۳) و « منکم من یریدالدنیا و منکم من یرید الآخره» ( آل عمران، ۵۲)
- میل به آزادی و رهائی از موانع کمال انسانی «بل یرید الانسان لیفجر أمامه»( قیامه ، ۵ ).
- پذیرش تکلیف الهی « انا عرضنا الامانه على السموات و الارض فأبین أن یحملنها و أشفقن منها و حملها الانسان إنّه کان ظلوماً جهولاً» ( احزاب ، ۷۲ )
- حق پذیری «ربّنا إنّنا سمعنا منادیاً ینادی للایمان أن آمنوا بربّکم فآمنّا» ( آل عمران ، ۱۹۳ )
- توانمندی آرامش ، رضامندی و احساس امنیت «یا ایّتها النفس المطمئنّه. ارجعی الی ربّک راضیه مرضیّه» ( فجر ،۲۸ـ۲۷) و « ألا إنّ اولیاء اللّه لاخوف علیهم و لاهم یحزنون» ( یونس، ۶۲ ).
بخشی از مقاله شخصیت از دیدگاه اسلام و مقایسه آن با دیدگاه انسان گرایی(دکتر علی نقی فقیهی/دکتر محسن شکوهی یکتا/دکتر اکرم پرند)
نظرات بسته شده است.